01 November 2009

Pastikan ada progress walaupun sedikit.




Tuan puan dan Puan Tuan.

Kebelakangan ni ada beberapa kali aku meminta tyen2 mengrekomenkan kepada aku apa lagu yang best untuk dimainkan di gitar.


(blog tyen yang kejambuan)

Sebenarnya, bukan untuk aku main sepenuhnya tetapi hanyalah untuk mencuba-cuba sambil melihat lihat teknik yang dimainkan oleh penyanyi tersebut. Selalunya, tempat untuk menuntut ilmu adalah di youtube. Melihat manusia2 lain membuat kaver lagu dengan semmatnya.

Selalunya membuat aktiviti ni memang mengambil masa, cadangnya sejam tapi melarat ke dua jam. Aih. . Dan selalunya apabila aku mencapai sesuatu tahap kesukaran, aku akan berhenti bermain dan membuat kerja2 lain yang lebih berfaedah seperti belajar misalnya. Haha.

Bukannya bererti putus asa, tetapi sememangnya untuk mengkaji dan belajar cara bermain satu2 lagu itu amat2 lah lama. Aku ni dah la lemah lagi2 dalam bahagian menukar nukar chord.

Ha, disini ada satu update mengenai cadangan membuat lagu iaitu aku sudah katakan kepada Pidut,

"Pidut, ko ada keybod kan, jom buat satu lagu nasyid"



( pidut menjawab: "ZZzzz")

Haha, apabila kita ingin melakukan satu2 perkara, yang penting ialah langkah pertama dahulu. Buat sahaja langkah pertama itu dan iA (InsyaAllah) kita akan bergerak dari satu level ke satu level. Selain itu, perlu ada progress tak kisahlah sama ada progress itu kecil ataupun besor. (saya berkata kepada diri sendiri sebenarnya ni tuan puan dan puan tuan).

Begitu juga dengan proses aku belajar gitar sekarang ini. sebagai contoh aku ingin memainkan sebuah lagu bertajuk I Miss You dari Incubus. Dan lagu ini kurang menggunakan chord dan lebih kepada fingersyle. Jadi kebetulan aku sudah mempunyai software PowerTab. Donlod file PowerTab Incubus dan software tersebut akan memainkan lagu tersebut dengan paparan tab nya sekali. Haha.

Walaupun sekarang masih tidak faham sangat tentang PowerTab (macam hang belajar Potoshop la, bukan nya hang tau semua pun pasal potoshop) tapi sekurang kurangnya aku telah menggunakan satu feature yang agak hebat dan gempak dalam powertab iaitu print. HAHA.

Dah2, lagu ni ada 6 mukasurat. Nak pi try sat.






7 comments:

NuR kHaiRunNiSa said...

amirulhazwan ni suweet la..haha.berbunga2 kembang si pokok rose=p

weyh, goodluck for ur exam.doakan aku jugak!!!exam aku setat lambat.isk, tensi..korang semua dah habes aku baru nk setat..hoho=(

p/s: aku exam oral esokk!!doakan aku dpt bg obat yg betul kt patient..huhu

amirulhazwan said...

ape yg sweet? bunga kembang ke hidung kembang? haha

yep,gluck exam.sama2 doa '-' exam stat bila?

p/s: ada berapa je ubatkan. x smpi 200

zureen bambam said...

ahh ! aku baru bace post ni.tak pasan.hahaha.
cube pektis lagu TRUE by RYAN CABRERA.
bunyi cm senang je gitar die main.
well goodluck ami:)

psst: bia ah nak jambu pun.hahaha.aku kan pempuan.kalau laki tu agak pelik sedikit ok;p

amirulhazwan said...

haha, ko nak kata aku jambu ah ni aa?

nnti aku usha lagu tu.

zureen bambam said...

erkk !! kau jambu.jauh sama sekali.hahaha
bluwek ;pp

amirulhazwan said...

weih lagu teddy geiger dah nk siap weih!

zureen bambam said...

fuyoh ! tahniah :)