01 November 2009

Belum kenyataan: mencipta lagu.






Beberapa hari yang lepas, telah timbul idea di benak pemikiran

"eyp terasa nak buat satu lagu lah"

Tetapi disebabkan tiada masa dan ilmu pengetahuan jadi otak telah menafsirkan bahawa itu hanyalah angan2 kekosongan semata mata.

Hari Khamis yang lepas, merupakan tutorial gitar terakhir untuk sem kedua. apa yang hendak. . .(tertidur, keesokkan paginya selepas solat Subuh)

Selamat pagi, oh amende dah aku katakan semalam, aa waktu tutorial gitar terakhir tu, tutor ada berikan cadangan satu software iaitu PowerTab. Dah siap install dan dah cuba godam2 sikit.

Dia juga ada bagitau tentang membuat chord gitar sendiri scale. Aku agak tersentak. Aku terfikir, banyak2 scale yang aku belajar ni, apa guna semua ni? Apa itu scale?

Dan semalam aku cuba mencari info di youtube dan aku dapati, melodi berasal dari scale rupanya. Oo. .

Lalu semangat ingin membuat lagu membara. Kemudian aku terserempak dengan lagu seorang perempuan yang bernama Yuna. Tajuknya after Midnight lalu aku menganalisis lagunya dengan segala teori muzik yang aku ada. (baru beberapa hari lepas habes exam listening gitar).

Kemudian, aku mengambil gitar, mengumpulkan segala scale yang aku ada lalu memainkannya di gitar. Dan dan dan cuba bereksperimen sedikit.

Disebabkan scale leceh untuk dimainkan jadi aku menyimpan gitar setelah beberapa ketika. Dan, aku sudah tidak tahu ke arah mana hendak pergi dalam proses membuat lagu ni.

Tak apa lah. Janji sudah ada sedikit ilmu baru. Mintak2 nanti ada lagi ilham direction untuk teruskan benda alah ini ke next level.

p/s: Lagu After Midnight adalah genre jazz yang menggunakan Jazz scale. the guitar using Jazz chord but the melody is more metal maksudnya the melody come from metal scale (kalu dengar betul2, sebab tu lagu itu ada ciri2 System of Down '-' depa guna scale sama. . hahaha)


-- Post From My hpcikai

3 comments:

NuR kHaiRunNiSa said...

uuuu..bestnya dpt cipta lagu..nnt boleh cipta lagu utk adik tersyg..hehehe=p

nurazurin said...

auw.so suwit lah ;p
//if my bf could play a guitar for me

amirulhazwan said...

urgh~ stuck2.
aih, tak pa pas exam2. haha