31 October 2009

Strive

ada satu kata2 yang manarik minat aku sewaktu mendengar khutbah Jumaat.

"Jihad is a continuous strive"

Terfikir apa yang akan terjadi kalau kita betul2 strive terhadap sesuatu perkara.

Entahlah, manusia ni pelik. Kalau lakukan sesuatu perkara yang diminati, boleh sampai berjam-jam lamanya.

Tetapi apabila sampai kepada perkara yang tertentu, banyak sahaja alasan yang diberikan pada diri sendiri, untuk memujuk supaya jangan melakukan perkara tersebut.



Solat di masjid contohnya. Jika pada waktu itu aku sedang melakukan suatu aktiviti, maka bertimbun-timbunlah alasan untuk ke sana.

1:Sejuk
2:Beskal tayar kurang angin (bukan tak ada langsung).
3:Dah lambat, sedangkan baru berapa minit.
4:tidak ada alasan.

Tidak ada alasan ni yang bahaya maksudnya sampai rasa, perlu pergi ke? Woo~

Sebenarnya beberapa hari lepas, baru saja habis re-enrol untuk Tahun 2010. Melihat kepada subjek2 yang diambil, siriyesli tahun depan merupakan tahun yang sukar.


tahun hadapan aku akan mengikuti summer school untuk subjrk chemistry.

Sebenarnya, tak sangka belajar di UniMelb seberat ini. Mungkin kerana rangkingnya yang agak tinggi barangkali.




Walau bagaimanapun, aku tahu aku boleh lakukannya, dengan syarat perlulah berjihad dan terus berjihad lagi.




malaysia boleh, aku pun boleh.

p/s: lapo ah, nak mkn nasik.

No comments: