07 October 2009

Manusia dan Kesusahannya


 ( nak menag Volley pon satu masalah juga )

Minggu ini, entah kebetulan barangkali, rakan2 disekeliling aku mempunyai masalah.

Semua manusia ada masalah. Terpulang samada masalah itu besar atau kecil.

Juga terpulang samada ingin melihat masalah itu besar atau kecil.

Masalah besar dilihat kecil mahupun masalah kecil yang dilihat besar juga satu masalah.

Aku melihat manusia sentiasa berada dalam kesusahan. Masalah jasmani. seperti demam, batuk2, sakit kaki, pening kepala, dan macam2 lagi. Begitu juga dengan masalah rohani seperti risau, resah gelisah, rasa kosong dan sebagainya.






 ( lapar: masalh rohani atau fizikal? )

Itulah manusia. Kita ini diciptakan lemah. Mungkin itu tandanya kita perlu beringat yang kita sentiasa bergantung kepadaNya.

Aku perasan kadangkala kita melihat masalah orang lain itu tidaklah besar mana dan kita boleh selesaikannya dengan mudah. Lagi2 jika kita pernah hadapi semua itu. Mungkin sebab itu kita disuruh untuk membantu orang lain juga. Itulah gunanya sahabat. Bukankah orang Islam itu bersaudara?


لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ

Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran (jasmani dan rohaninya); 

(Al-Balad 90:4)





( kita ikhwan@bersaudara )



-- Post From My hpcikai

8 comments:

ARe-TEh said...

btul...mnggu ni mmg mnggu mendgr dan menyelesaikn mslh org...janji IKHLAS kn ami?

amirulhazwan said...

rasanya bukan minggu ni je, tp rasanya spanjang hidup kita.

terfikir pula, kita kan ada masalah kita sendiri?

RuGGers |8| said...

a good fellas come from a good listener..what u give u get back..jgn berat hati nk tlg org sbb nnti pusing2 kt kite blik..hee~~

sYeNgEt ke senget?? said...

org yg byk mslh = org bermslh ?

kita ade mslh sndri.. so biarkan je mereka? atau sprt rudi ckp?

mslh = dugaan

supaya kita tak leka, tak lalai, dan sentiasa beringat..

Alhamdulillah.. Allah masih sygkan kita, bg peringatan walau dlm bentuk mslh..

amirulhazwan said...

what goes around is round about.

utk org yg pnting bg kita, masalah dia masalah kita juga

RuGGers |8| said...

kire mslh ak mslh ko jgk r kan??
erm..ak tau dh jwpn ko..
abaikan statement ak..
biar ak setel sorg2 mslh..

sYeNgEt ke senget?? said...

kan rudy dah majuk..g pujuk! =pp

amirulhazwan said...

ape ni ape ni? konfius!
hahha