09 August 2009

Bayang2 dan Kita





Aku melihat bayang-bayang dari atas.
Siapakah yang melihat aku dari atas?
Tentulah Dia siapa lagi.

Aku melihat bayang2 aku dalam kesusahan.Aku ingin menolongnya.
Jika aku dalam kesusahan, tentu Dia akan menolong aku juga.

Aku gembira melihat bayang2 aku gembira.Adakah Dia gembira melihat aku tidak bersyukur dengan nikmat kegembiraan itu?

Apabila bayang2 aku dalam kesusahan, kadang kala aku biarkannya seketika.Apabila aku dalam kesusahan, aku tahu Dia ingin menguji aku apabila Dia biarkan aku seketika.

Dan ceritakanlah tentang peristiwa Nabi Daud yang sakit dan kehilangan ahli keluarganya.
Adakah dia keseorangan?

Ceritakanlah tentang Nabi Yunus yang kecewa dengan umatnya akhirnya ditelan ke perut ikan paus.
Adakah dia keseorangan?

Dan ceritakanlah tentang Yusuf yang dikhianati saudara sendiri dijual dipenjara dan terpisah dari ayahanda tersayang yang merinduinya setiap hari.
Adakah dia keseorangan?

Ceritakanlah tentang peristiwa Nabi s.w.t ketika kehilangan Khadijah terindah dan Bapa saudara tercinta.
Adakah baginda keseorangan?

Inikan pula jika dibandingkan peristiwa aku dengan mereka.Eleh.Apa sangat.

Aku mula melihat aku dari sudut pandangan Dia.Aku melihat diri aku sendiri.Ganjil sungguh perasaan ini.

Katakanlah tentang peristiwa itu, pengakhirannya amat menggembirakan.

Jadi aku yakin.Peristiwa aku dan peristiwa kau akan berakhir dengan gembira juga.
Dengan syarat.
Contohilah reaksi2 mereka ketika mereka diuji.InsyaAllah



-- Post From Seliping Beg

1 comment:

amirulhazwan said...
This comment has been removed by the author.