03 July 2009

Harus keluar dan Mulakan sekarang

Aku rasa sudah tiba masanya untuk keluar dan mulakannya sekarang. Sejak memulakan niat untuk menjadi lebih baik Alhamdulillah satu satu benda yang datang membantu secara langsung atau tidak langsung.

Sebagai contoh ketika mendengar ceramah atau khutbah, secara tidak langsung ceramah tersebut amat berkaitan dengan diri dan kehidupan pada waktu sekarang ini. Seolah olah itulah petunjuk yang diberikan kepada aku.

Jadi, aku mulai sedar tentang perkara2 tersebut membuatkan aku lebih berhati hati dan lebih peka terhadap keadaan di sekeliling. Lalu mengambil iktibar dan mengaplikasikannya dalam kehidupan.

Aku masih belum sempurna. Memang tidak akan sempurna tetapi sedaya upaya akan membuat yang terbaik. Aku sedar aku masih banyak kelemahan. Banyak yang aku tidak tahu dan sering rasa tidak boleh diharap. InsyaAllah, aku ingin keluar mencari ilmu. Dan sentiasa berdoa agar diberikan ilmu dan petunjuk walau dimana aku berada.

seperti kata ulama, mereka yang memandang kesudahan InsyaAllah akan berjaya. Aku mula memandang jauh dan harus membuat perancangan dari sekarang. Perancangan untuk masa yang lebih panjang di dunia, dan perancangan untuk selama lamanya di akhirat.

Alhamdulillah, ada juga beberapa perkara yang sudah aku mulakan dan aku berharap akan beristiqamah dengannya. Begitu juga dengan soal 'itu'. Alhamdulillah, dia memang hadir pada waktu2 yang tidak disangka sangka. Siapa dia? (la la la~).Berharap segalanya akan terus berjalan dengan lancar. Dengan doa semua semua orang (terima kasih ustazah, ustazah mmg best!), InsyaAllah berkekalan. ngahaha. astaghfirullahalazim. .

Kini, aku juga sedar bila orang2 sekeliling berkata, "ko dah 20 tahun". Ya aku dah 20 tahun. Aku membandingkan diri dengan orang lain. uuh, banyak ketinggalan. Lagi2 jika dibandingkan dengan sahabat2 nabi. Macam2 yang mereka lakukan demi agama pada usia sebaya aku ini. aih. .Malu pula rasanya.

kenali potensi diri, pulun kat situ
kenali kelemahan, selesaikannya.


p/s: Aku tidak berada di rumah pada 4,5 dan 6 haribulan. ingin Keluar mencari ilmu, mematangkan diri, mengubah persepsi, mengetahui sejarah dan macam2 lagi. InsyaAllah dengan adanya hpcikai 3G software 3.o yang baru diupdate ni, dapatlah kot mengonlinekan diri dan mungkin mengepost beberapa belogos jika diberi kesempatan.

AYUH! (wannas 08 waktu presentation agama)

No comments: