30 May 2009

Nasihat dan Skill kepada penunggang beskal.


Umar dan Hanis berbasikal ke Uni. Mereka memakai helmet dan mempunyai alat alat keselamatan yang lengkap. Ini la penunggang contoh.


Basikal merupakan alat mengangkut manusia ataupun pengangkutan atau transportation yang penting di Melbourne. Di sini ada nasihat dan skill yang ingin dikongsi bersama. Ha..




Sekiranya anda membawa D-lock pada handle basikal, pastikan D-lock diletakkan pada handle yang ada brek depan. Kenapa? kerana.. Mari sama sama kita kaji situasi ini.
Seorang lelaki sedang membawa basikal menuruni bukit. Gear 2 ditukar kepada 3, 4, 5, 6,7, lalu 8. Laju. dan.. laju.. dan laju!!!. Lalu ada benda di depan, ataupun ada barang yang jatuh. Apa yang anda akan lakukan? Ya! Brek mengterkejut! Anda akan lebih terarah untuk menarik brek pada handle yang tidak ada D-Lock iaitu brek depan.

Laju gila swine + brek depan = congek ( keadaan dimana tayar depan dibawah dan tayar belakang menghadap kelangit. Fully vertical ) FUYYOOooo...

Skill.
Ada beberapa skill semasa membawa basikal dari level kindargen hinggalah ke tahap BMX. rendah sikit.

Drift 90 stop: Drift ini dilakukan semasa hendak parking beskal. Bawak beskal dengan laju sederhana. Kemudian brek belakang secara terkejut. Anda akan drift secara 90 degree mengikut arah yang anda mahu. Pastikan ada kaki untuk menampung basikal. Tak ada kaki camne nak nek beskal, ye tak.

Drift 90 continuous: Ini dipelopori oleh Rozairee memasa beliau hendak membelok 90 degree di corner corner uni atau mana mana corner. Seperti biasa laju sederhana. Tekan brek belakang secara terkejut, pastikan kaki masih di pedal. Tumpukan berat pada tayar belakang dan driftkan pada arah yang anda mahu. setelah itu, teruskan mengayuh untuk elak dari terjatuh.

Poyo stop: Di pelopori oleh Hanis semasa hendak pergi ke kursus kahwin. Amat merbahaya jika dilakukan dengan laju berlebihan. Berat berlebihan tak pe. Itu tanda bahagia. caranya dengan brek depan secara terkejut itu saja. Pastikan anda turunkan balik tayar belakang yang terangkat itu kalau tak nak tersembam ke depan.

lepas tangan: Ini standed ah, nenek moyang aku time remaja pon buley buat.

Apa lagi ek? entah, jangan lupa, pasang lampu suluh depan, lampu kelip kelip belakang apabila malam menjelma. (heh, menjelma tu x de la cam GAH!! TETIBE MALAM. xde xde. tipu sume tu. jangan caye. kurapat kurapat.) Pasang la, Tak kisah kat mana mana. Nak kelip kat belakang basikal pun bole, nak kelip2 kat belakang helmet macam shafik buat pon bole. Kelip2 kat dada itu altromen. Mende.. Ha.. helmet jangan lupa pakai. Jadikan memakai helmet satu amalan dalam kehidupan berbeskal anda walaupun basikal itu tidak hidup (aa??). Cheers.



pelajar pelajar contoh


4 comments:

nazihahisa said...

hahahhahah time blaja pakai helmet??
mendaa??? ngahhahah

amirulhazwan said...

ko nk fly x nak?

nk fly pakai helmet

syafiqnawi said...

bongok ar weyh...hhahahahahahah

amirulhazwan said...

heh,