04 May 2009

Bulan Islam - Jamadil Awal (jamadul Ula)

Arini berapa haribulan? Bukak tepon, mm.. 4 hb Mei 2009. aa.. ok.. huargh.. ngantok!

Arini berapa haribulan Islam? Hoh!? Aiseh.. Aiseh.. Alert! Alert! mana kalander Islam? Mana? Mana? Aiseh, cari.. cari.. haha,, ada pun.

9 Jamadil Awal. ok. 9. Berapa tahun Hijrah? berapa? berapakah? Cari.. cari.. Ahah, 1430 Hijrah.. oo.. 4hb Mei 2009 bersamaan 1430 Hijrah.

Aa? Apakah ini? Subuh 5.39!? Zohor 12.22?! Asar 3 14!? Maghrib 5.32!? Isyak 6.34!?
Sebelum ni aku sembahyang pukul berapa seyh? Isk.. Isk.. Tak patot tol. Main follow orang je. Orang semayang kita semayang. Haha, Amende,,

Hmm.. Apakah Jamadil Awal?

Jamadil Awal memberi erti permulaan musim sejuk. Dari segi bahasa, ia bermaksud kering atau beku. Bulan ini dinamakan sedemikian adalah kerana dalam bulan tersebut orang Arab pada zaman dahulu mengalami kekeringan air atau air menjadi beku. Pada ketika itu parit, sumur, sungai dan lembah menjadi kering.

Ada amalan khususkah?

Amalan-amalan ibadat sama ada yang fardhu mahupun yang sunat di bulan Jamadil Awal adalah sama dengan bulan-bulan yang lain. Tiada amalan-amalan yang khusus yang dianjurkan oleh Islam dalam bulan ini. Walau bagaimanapun, kita diminta untuk meningkatkan amalan dari masa ke semasa walau dalam bulan mana sekalipun.

Terdapat banyak lagi amalan sunat yang masih kita tak buat atau tak berkesempatan buat. Maka pada bulan ini adalah masa yang sesuai untuk kita mengamalkan ibadah-ibadah sunat yang kita tidak berkesempatan untuk melakukannya sebelum ini. Disamping kita menjaga dan meningkatkan kualiti amalan-amalan wajib, kita juga mesti cuba memperbanyakkan amalan-amalan sunat yang kita ketahui. Amalan-amalan sunat adalah penampung atau pelengkap kepada amalan-amalan wajib kita.

Diantara amalan-amalan sunat yang menjadi amalan Rasulullah saw sepanjang tahun ialah solat tahajjud, solat qabliah dan ba`diah, puasa Isnin / Khamis, sedekah, membaca Al-Qur`an dan lain-lain lagi.


p/s: Ramadhan dah dekat ma.. prepare prepre..


2 comments:

syengetinsaf said...

alhamdulillah~

amirul said...

heh,