05 February 2010

nasihat ibu itu...




petang itu, aku ingin keluar dari kesibukan dunia lalu aku berjalan mengelilingi taman. berjalan menuju ke arah laut.aku ingin melihat laut.ingin melihat kapal kapal.

sampai di pelabuhan,aku duduk di suatu tempat.aku melihat beberapa buah kapal.ada yang baru berlayar, dan ada yang telah berlayar sangat sangat jauh.

ternyata kapal aku masih di situ.dikat di pelabuhan.semasa aku asyik memandang kapal kapal tiba tiba aku ditegur oleh seorang ibu.aku mengajaknya untuk duduk disebelah.aku cuma diam.dari pandangan wajahnya aku tahu dia sudah berlayar berpuluh puluh tahun.

lalu dia memulakan bicara.

tahukah anakanda, untuk menjadi seorang nakhoda kapal yang baik, anakanda perlu ada ilmu pelayaran, ada sifat keyakinan untuk berlayar ,perlu ada toleransi dan sifat tanggungjawab pada semua anak kapal.

kemudian dia menyambung.

yang penting ada keikhlasan pada diri sendiri dan orang bawahan. jadi kita tidak gusar kalau ombak melanda kalau kita sudah ada ilmu penuh di dada. dan perlu diingat,biar semana hebat kita. pasti kita diuji dengab perbagai dugaan dari DIA yg satu.

aku cuma menunduk.

apapun kalau anda tidak yakin untuk berlayar bersamanya, jangan paksa diri untuk berlayar terus.takut karam dtengah jalan.anda tak mampu untuk berpatah balik.

No comments: