07 September 2009

Ikhlas



Tahukan anda, apakah perasaannya ketika kita memberikan sesuatu yang kita sayang kepada orang lain.
Sebenarnya, ia terpulang pada individu masing2.
kan?


وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
  
Firman Allah s.w.t
Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya) dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan.

Al Baqarah 2:265

susah rupanya mahu ikhlas '-'

11 comments:

sYeNgEt ke senget?? said...

tapi jika kita ikhlas besar ganjaranya.. so.. its balance~ '-'

ARe-TEh said...

"memberikan sesuatu yang kita sayang kepada orang lain."

itu lah definition hadiah...
hahahaha
urmmm,,rasa seronok,lega n .......{undefined}

RuGGers |8| said...

ko bg ape cha??kt spe??ops!

amirulhazwan said...

ak bg kt awek aku ah. haha, ko ape tau.

RuGGers |8| said...

dunia dh maju,zmn dh beruhan..n thats what happening around me..everyone is changing..ami,ko bkn ahli kelab lagi..xpe r..ak,syah,topek dan AJK2 y len akn teruskan perjuangan hingga ke jinjang pelamin..tsk tsk.. [T_T]

amirulhazwan said...

aku menunggumu di jinjang pelamin

RuGGers |8| said...

weh,ko dgr lgu ni..yunizar hussein-di hari persandinganmu.. tu lgu tema team kite lu kan..ms tu b4 minum pg dkt2 spm kite dgr kt teres..err,i mean bekas team ko r..ahakz!

amirulhazwan said...

kasar rodi kasar. haha!
kat INTEC pun aku dah establish kelab tu doh. tp aku dh bersara. haha

sYeNgEt ke senget?? said...

kelab budak2 poyo tahun 80-an.. bese la~~ ahhahahaha =p

amirulhazwan said...

trial wat cara trial la

sYeNgEt ke senget?? said...

ye la~