02 August 2009

Belajar dari Kesilapan


Manusia belajar dari buku.
Manusia belajar dari guru.

Manusia belajar dari pengalaman.
Manusia juga belajar dari kesilapan.

Bila kita belajar dari kesilapan, bermakna kita akan melakukan sebuah kesilapan.

Lebih besar kesilapan itu, lebih besarlah pengajaran hidup yang kita akan dapat.

Dapatkah kita bayangkan, di mana kita melakukan satu kesilapan yang besar dan ia melibatkan hati dan perasaan orang lain?

Aku terfikir, adakah perlu aku sakitkan hati orang lain semata mata ingin mendapatkan sebuah pengajaran?

Tak nak. Aku tak nak.
Tapi, aku minta maaf.
perkara itu tetap terjadi walaupun aku tak inginkannya.
Maaf, perkara itu di luar kawal aku.

Walau bagaimanapun, ya, aku pernah melakukannya. Aku pernah menyakiti hati orang lain dan aku memperoleh pengajaran yang besar dari peristiwa2 itu.

Tetapi, aku perlu minta maaf kembali kepada mereka itu dan

jika benar mereka boleh memaafkan aku tetapi aku juga berfikir, dapatkah aku memaafkan diri aku sendiri?

p/s: Selagi hati itu masih mengingati, selagi itu penyesalan ini akan terus ada dan tidak akan hilang.

huh~


-- Post From clayton

No comments: