16 June 2009

Kenapakah?

Saya sedang sibuk membelek tanaman tanaman yang saya tanam di pinggir kolam ini. Anak anak zaman sekarang bukan boleh dipercayai.Ada yang sanggup mencuri dan ada yang sanggup meletakkan kumbang dan rumpai rumpaian di tanaman saya.


Tiba tiba.




Saya terdengar satu percikan yang amat kuat dari kolamnya. Ya, kolam gadis itu. Amat kuat hingga dapat saya rasakan percikannya. Ya, saya rasakan percikannya dan ada juga percikan itu yang menitis di kolam saya.

Kemudian, sayup sayup kedengan suara yang biasa saya dengar sebelum ini. Ya, suara gadis itu. Dia memanggil nama saya.Ah, datangnya dari pagar kayu yang tinggi itu.Haish, tidak dapat saya melihat wajahnya.

"Kenapah?Apa yang terjadi pada kolam kamu" tanya saya dengan penuh risau.

Kedengaran suaranya seperti tidak mahu keluar keluar. Saya pasti dia sedang bersedih.Amat amat amat sedih. Tapi saya tahu dia kuat dan saya amat yakin denganNya

"Ko..ko..lam kolam saya tempoh hari ditampar oleh sebuah batu, batu yang amatlah besar. Saya,, saya.. isk isk!"

Lalu dia menceritakan kepada saya apa yang terjadi kepada kolamnya itu. Saya hanya membiarkan dia meluahkan apa yang dia rasa pada waktu itu. Walaupun kami dipisahkan oleh dinding kayu ini, dia seperti amat dekat dengan saya.Saya mendengar dan
terus mendengar. Luahkan, luahkan segalanya dan jangan simpan di dasar kolam itu,.

p/s: Walaupun saya tidak tahu keadaan sebenar kolam kamu, saya mahu kamu tahu percikan kolam kamu mengenai kolam saya.
Air kolam kita sudah bercampur. Jadi Kolam kamu adalah kolam saya juga.

-- Post From under My Sleeping
via hpcikai

11 comments:

amirulhazwan said...

Maaf sekiranya terdapat ketypoan atau kesalahan tatabahasa drastik atau ayat yang pelik akibat tidak dihabiskan(kurang objek atau predikat) atau tertanggung arghh tergantung atau kesemuanya sekali. Tertidur beberapa kali semasa mentouchnya.

syafiqnawi said...

mnde ah..asik jiwang je.

amirulhazwan said...

Sekali sekala,
dua kali dapat pahala.

syafiqnawi said...

mnde yg skali skalanyer...tiap2 masa je aku tgk..pastu kata aku yg jiwang.. ullooooh.

amirulhazwam said...

lol.
aku x kata ko jiwang dah r sekarang.
aku kata ko radikal.
h0h0.

NuR kHaiRunNiSa said...

apa kolam2 nih weh??aku x paham arr..siyesly~

amirulhazwan said...

haha,
no need to.

tak masuk exam.
hehe

'_'

Teratai Biru said...

salam...
mana dpt ilham pasal 'kolam2' ni...?
~ada unsur sastera...
~ada nilai...
~ada tujuan...
~keep on ur good work, kay...
~cuma, kalo bule,mohon x menulis dlm keadaan yg emosi(juga pesanan buat diri sendiri)
---> takut2 nanti entri yg dipost hanya sebuah ceritera yg x punya apa2...~

~sekian...

amirulhazwan said...

terima kasih,

tapi,
emosi yang melahirkan cerita ini
dan
jgn risau,
ada maksud disebalik entri.

emosi bukan bermaksud yang
emosional itu
dan
entri kosong amat2 berbeza dgn
entri ini.

mereka yg kenal pasti mengetahui.
thanx 4 reading though.

[amiza malik] said...

wah teratai biru dai jepun bloghop sampai australia?kagum.

hehe..

Baizura said...

rs cam baca buku sastera spm. pastu tak phm bukak buku rujukan. tp ni nk bukak buku rujukan ape? metafora.. aishhh